Verkkokaupan käyttö-, toimitus- ja maksuehdot

Verkkokaupan käyttö-, toimitus- ja maksuehdot

Voimassa 01.04.2020 alkaen.

1.       Yleistä

Apteekin nimi: Kuopion 7. Puijonlaakson apteekki

Y-tunnus:2186972-5

Sähköpostiosoite: puijonlaaksonapteekki@apteekit.net

Käyntiosoite: Kiekkotie 4, 70200 Kuopio

Puhelinnumero: 017 5508800

Apteekin verkkokauppa myy tuotteita yrityksille ja yksityishenkilöille. Alaikäiseltä asiakkaalta voidaan edellyttää huoltajan suostumusta ja että alaikäinen voi maksaa verkkokaupassa vain verkkomaksulla. Apteekilla on velvollisuus valvoa muun muassa sitä kenelle tuotteita myydään sekä sitä, että tuotteiden ostajat täyttävät vaaditun ikärajan. Tämän vuoksi apteekki tietyissä tapauksissa pyytää ja kerää asiakkaan henkilötunnuksia tietosuojalain mukaisesti ja tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. 

Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesi, tutustu toimitusehtoihin ennen kuin tilaat verkkoapteekistamme.

2.       Tuotteet ja hinnat

Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitetty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy kulloinenkin arvonlisävero. Arvonlisäverokanta voi vaihdella tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia.

3.       Tilaaminen

Tilaaminen tapahtuu siirtämällä valitut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden (esim. jälkiehkäisy ja orlistaatti -valmisteet) osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta. Nikotiinikorvaustuotteiden ostaminen edellyttää 18 vuoden ikää. Ikä varmistetaan kirjautuneilta asiakkailta automaattisesti, kirjautumattomilta asiakkailta edellytetään ostoskori-vaiheessa vahvaa sähköistä tunnistautumista.

Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella tilaajalta saadaan henkilötunnus. Reseptilääketilauksissa apteekki ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä käydäkseen läpi reseptitilauksen.

Vichy- ja La Roche -Posay -tuotteita voi tilata kerralla enintään 6 kpl samaa tuotetta.

Tilausten noutoilmoitukset lähetetään sähköposti- tai tekstiviestinä. Asiakas vastaa siitä, että hänen apteekin tilauslomakkeeseen antamansa henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja täydelliset.

Tilausvahvistus

Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot ja tiedot peruutusoikeuden käyttämisestä.

Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä. Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian.

Maksaminen, maksutavat ja maksuehdot

Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla. Checkout-maksunvälityspalvelu (Checkout Finland Oy, y-tunnus 2196606-6) välittää maksusi Puijonlaakson apteekin verkkokaupalle. Checkout Finland Oy:llä on Finanssivalvonnan myöntämä maksulaitoslupa. Katso maksuehdot tarkemmin klikkaamalla linkkiä.  

Apteekin verkkokaupassa ovat käytössä seuraavat maksutavat

  • Verkkopankkimaksut (kaikki suomalaiset pankit): Voit maksaa Aktian, Danske Bankin, Handelsbankenin, Nordean, Oma Säästöpankin, Osuuspankin, POP-pankin, Säästöpankin, S-pankin ja Ålandsbankenin maksupainikkeilla. Tiliotteellasi maksunsaajana näkyy Checkout Finland Oy,  joka välitää maksusi verkkokaupalle. Verkkokaupasta sinut ohjataan suoraan omaan pankkiisi suorittamaan maksu turvallisesti.
  • Luottokorttimaksut (Visa, Visa Electron, Mastercard). Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard-, Debit MasterCard - ja American Express -korteilla. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa -, MasterCard SecureCode - ja American Express SafeKey -todentamispalvelut. Checkout näkyy maksun saajana korttilaskulla ja välittää asiakkaan maksaman maksukorttimaksun suoraan kauppiaalle. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti suojatulla maksulomakkeella eikä maksukortin tietoja tallenneta verkkokaupan järjestelmiin.
  • Mobiilimaksutavat: Pivo, MobilePay ja Siirto ovat sovelluksessa toimivia palveluita, joilla voi maksaa verkko-ostoksia tilisiirtona tililtään tai korttimaksuna kortiltaan hyväksymällä maksun kyseisessä sovelluksessa. Pivolla onnistuvat lisäksi Siirto-maksut, jolloin maksun voi hyväksyä missä tahansa Siirtoa tukevassa sovelluksessa. 
  • Maksu apteekissa -maksutavan voit valita tilauksille joiden toimitustapa on nouto apteekista. Tällöin maksat tilauksen hakiessasi tilauksen apteekista. 

Toimitustavat ja toimituskulut

Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Voit katsoa tilaukseesi liittyvät erilaiset toimitustavat ja niiden mahdolliset toimituskulut ostoskorissa. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta.

Apteekilla on käytössään seuraavat toimitustavat:

  1. Nouto Puijonlaakson apteekista
  2. Eezery-pikatoimitukset 15 km säteellä apteekista: Tilaus toimitetaan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Ennen klo 16 tehdyt tilaukset toimitetaan saman päivän aikana 4 tunnin sisällä tilauksesta. Klo 16 jälkeen tehdyt tilaukset toimitetaan seuraavana aamuna. Asiakkaalle ilmoitetaan tekstiviestillä, kun toimitus lähtee apteekissa.Tekstiviestissä ilmoitetaan PIN-koodi, jonka kuljettaja kysyy tilauksen luovuttamisen yhteydessä. 
  3. Postipaketti eli nouto Postista: Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä. Lähetys on noudettavissa 7 päivän ajan. Lähetyksen kulkua pystyt seuraamaan lähetystunnusten avulla.
  4. Postin pakettiautomaatti eli nouto postin pakettiautomaatista:
  5. Postin kotiinkuljetus: Kotiinkuljetus toimii arkisin klo 9-21. Tilaus toimitetaan perille asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Posti sopii vastaanottajan kanssa toimitusajankohdan. . Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta puhelimitse, jätetään paketti noudettavaksi lähimpään postitoimipisteeseen.
  6. DB-Schenker noutopistepaketti (R-kioskit, osa K-marketeista ja muut DB-Schenkerin nimeämät noutopisteet): Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä. Henkilöllisyys on todistettava, kun paketti noudettaan. Lähetys on noudettavissa 14 päivän ajan. (TULOSSA)
  7. Apteekin kotiinkuljetus Puijonlaaksoon ja lähialueille: Apteekin kotiinkuljetus toimii arkisin klo 13-15. Ennen klo 12  tehdyt tilaukset toimitetaan samana päivänä ja myöhemmin tehdyt tilaukset seuraavana arkipäivänä.

4.       Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus

Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Peruutusilmoituksen voi tehdä peruutuslomakkeella tai vapaamuotoisesti esimerkiksi sähköpostilla.

Peruuttamisoikeus ei koske lääkkeitä. Lääkevalmisteet tunnistat LÄÄKE-merkinnästä.

Peruuttamisoikeus ei koske yrityksiä tai yhteisöjä ilman eri sopimusta.

Tavaroiden peruuttaminen (fyysiset tuotteet)

Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus. Tavara on jätettävä logistiikkatoimijan kuljetettavaksi 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Asiakkaan on pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet ja toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus on osa tuotetta, käsittele ja avaa se varoen, jotta voit palauttaa tuotteet omassa pakkauksessaan.

Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekilla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.

Poikkeukset peruutusoikeuteen

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet.

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla.

Noutamatta jätetty paketti ei ole automaattisesti hyväksyttävä asiakaspalautus. Jos haluat hyvitystä noutamattomasta paketista, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Palautusohjeet

Palauttaminen on kuluttaja-asiakkaille maksutonta. Ole yhteydessä apteekkiin, sopiaksesi maksun palautuksesta. 

Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Tavaran voi palauttaa postitse ja lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen.

Palautusosoite:

Puijonlaakson apteekki,

Kiekkotie 4, 70200 Kuopio

Palauta tuotteet mieluiten samassa pakkauksessa, jossa tuotteet sinulle lähetettiin. Täytä paketin mukana tullut palautuslomake huolellisesti ja palauta se tuotteiden mukana Puijonlaakson apteekkiin.

Apteekista noudetut ja pikatoimituksella toimitetut tuotteet palautetaan tuomalla ne apteekkiin.

DB Schenkerin noutopistepaketti (R-kioskit, K-marketit): Palauta paketti missä tahansa DB-Schenkerin noutopisteessä, joko saapuneessa paketissa olevan lähetysdokumentin (viivakoodin) tai saapumisviestissä olevan lähetystunnuksen avulla.

Postipaketti tai Postin kotiinkuljetus: Voit palauttaa tuotteen Postiin. Vie paketti Postiin ja kerro sopimustunnus maksutonta palautusta varten.

Sopimustunnus 658098

Puijonlaakson apteekki

Kiekkotie 4, 70200 Kuopio

Postin pakettiautomaatti:  Voit palauttaa paketin mihin tahansa pakettiautomaattiin samalla lokerokoodilla, jolla sen noudit. Kirjoita paketin päälle omat yhteystietosi (nimi ja puhelin). Palautusosoitetta et tarvitse. Vie lähetys pakettiautomaattiin ja noudata ohjeita. Jos lokerokoodi ei ole sinulla enää tallella, palauta paketti Postin kautta ylläolevalla sopimustunnuksella.

Palvelut

Palvelusopimuksen kuluttaja-asiakas voi peruuttaa 14 vuorokauden kuluessa palvelusopimuksen tekemisestä.

Palvelun toimittamisen voi aloittaa vahvistuksen toimittamisen jälkeen ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja-asiakas on tehnyt tätä koskevan nimenomaisen pyynnön. Peruuttamisoikeutta ei ole, mikäli palvelu on kokonaan suoritettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja asiakkaalla on ollut tieto peruuttamisoikeuden menetyksestä.

Tilaamalla apteekin verkkokaupasta palvelun pidetään tilausta nimenomaisena pyyntönä aloittaa palvelu ennen peruuttamisajan päättymistä, ja asiakas on saanut tiedon peruuttamisoikeuden menetyksestä tilausvahvistuksessa, hyväksymällä nämä sopimusehdot ostopäätöksellään ja rastittamalla asianomaisen pyynnön tilausvaiheessa.

Maksun palauttaminen

Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.

Maksamme palautettavat maksut samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt.

5.       Reklamaatiot

Jos tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksessa, se ei vastaa tilausta tai on virheellinen, tai palvelun toimittamisessa on virhe, otathan yhteyttä apteekkiin. Pikainen yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä.

Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.

Asiakaspalvelu

Henkilökuntamme auttaa sinua tilauksessasi liittyvissä kysymyksissä.

Puijonlaakson apteekki, puh. 017 550 8800, sähköposti: puijonlaaksonapteekki@apteekit.net.

Palvelemme: Arkisin klo 8.30-20.00, lauantaisin klo 9-17, sunnuntaisin olemme suljettu

Noutamatta jätetyt toimitukset

Toimituksista, jotka peruutusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta postin toimipaikasta, perimme kuluja vastaavan palautusmaksun. Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota palautusilmoitukseksi.

Vastuunrajoitus

Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.

Reklamaatiot ja riitojen ratkaisu

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi.

Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi

Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan.

6.       Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Apteekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.